Background main image

Ze smartfonem w kosmosie – lekcja pokazowa w ramach programu „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”

“Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci” to najnowsza inicjatywa edukacyjna firmy Samsung, której celem jest podnoszenie świadomości na temat cyberbezpieczeństwa i higieny cyfrowej wśród dzieci. W marcu odbyła się lekcja pokazowa na podstawie stworzonego przez grupę trenerów kompetencji cyfrowych scenariusza, a udział w niej wzięli: uczennice i uczniowie, ich nauczyciele, rodzice oraz zaproszeni goście. W ramach spotkania dzieci konstruowały własny model smartfona, wyposażając go w podstawowe funkcje. Ale uwaga – podczas zajęć nie zostały wykorzystane narzędzia cyfrowe!

O programie Samsung Galaxy

Program stworzony został przede wszystkim z myślą o dzieciach w wieku od 7 do 9 lat, ich opiekunach, edukatorkach i placówkach oświatowych. Jego głównym celem jest rozwijanie świadomego i odpowiedzialnego podejścia do cyfrowego świata z naciskiem na prawidłowe używanie urządzeń mobilnych. Co ważne, “Stacja Galaxy” dopełnia i wzbogaca treści opisane w podstawie programowej w zakresie edukacji cyfrowej.

Misją firmy Samsung już od wielu lat jest rozwijanie kompetencji dzieci, rodziców i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. Chcielibyśmy, aby korzystanie z naszych urządzeń – telefonów czy tabletów – wspierało, a nie zastępowało relacje międzyludzkie w realnym świecie. Wierzymy, że to właśnie edukacja od najmłodszych lat jest najważniejsza dla bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z cyfrowych technologii – powiedział Conor Pierce, prezes Samsung Electronics Polska.

 

Kosmiczna podróż na lekcji pokazowej

Zajęcia pokazowe miały miejsce w Szkole Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie, gdzie zaprezentowana została idea programu wraz z udostępnianymi zasobami. Uczestniczki i uczestnicy spotkania dowiedzieli się też, dlaczego warto dołączyć do inicjatywy – co dzięki niej zyskają nauczyciele, dzieci i placówki. W programie wydarzenia znalazły się prelekcje zaproszonych gości. Wystąpiły i wystąpili: Hanna Krupa – Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima, Conor Pierce – Prezes Samsung Electronics Polska, Iwona Krop-Machalica – Dyrektor Departamentu Wychowania i Profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Wioletta Krzyżanowska – Mazowiecka Kurator Oświaty, Katarzyna Hernandez – Dyrektorka Zespołu Edukacji Cyfrowej i Bezpieczeństwa w sieci, Biuro Rzeczniczki Praw Dziecka, Barbara Leśniczak – Kierownik Zespołu Edukacyjnej Sieci Antysmogowej NASK – Państwowy Instytut Badawczy, Andrzej Dulka – Prezes Zarządu, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Szymon Wójcik – Koordynator Zespołu Badawczego, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Współcześnie coraz młodsze dzieci rozpoczynają swoją przygodę z Internetem. Dzieje się to często niestety bez jakiejkolwiek kontroli rodziców. Przedszkolak z tabletem czy telefonem w ręku jest widokiem powszechnym, a na etapie wczesnoszkolnym pojawia się coraz więcej przypadków dzieci silnie uzależnionych od dostępu do sieci i wymagających specjalistycznej pomocy psychologicznej. Młodzież każdego dnia mierzy się w sieci z hejtem czy cyberprzemocą, co w efekcie prowadzi w wielu przypadkach do kryzysów psychicznych. Dlatego podstawowym warunkiem bezpieczeństwa dzieci w sieci jest świadomość zarówno korzyści, jak i niebezpieczeństw z nią związanych. Edukacja w zakresie higieny cyfrowej jest współcześnie dla nas – rodziców, opiekunów i nauczycieli – nie tylko wyzwaniem, ale i obowiązkiem – powiedziała Wioletta Krzyżanowska, Mazowiecka Kurator Oświaty.

Nowe technologie są nieodłączną częścią życia każdego z nas. Także dzieci muszą odnaleźć się i dobrze poruszać w rzeczywistości cyfrowej. Edukacja i higiena cyfrowa powinny być obecne w szkole, jako element lekcji. W Biurze Rzecznika Praw Dziecka kwestie obecności dzieci w środowisku cyfrowym są traktowane priorytetowo. Dlatego powstał zespół ds. edukacji cyfrowej i bezpieczeństwa w sieci, który będzie dbać o to, by dzieci korzystając z internetu były bezpieczniejsze oraz by czas w nim spędzony okazał się produktywny – powiedziała Katarzyna Hernandez, Dyrektorka Zespołu Edukacji Cyfrowej i Bezpieczeństwa w Sieci.

We współczesnym świecie kompetencje cyfrowe są kluczową umiejętnością, dlatego jako NASK angażujemy się w przedsięwzięcia związane zarówno z bezpieczeństwem w sieci, jak i higieną cyfrową. Realizujemy projekty edukacyjne, które wspierają najmłodszych w bezpiecznym poruszaniu się w internecie i jednocześnie pokazują dorosłym, jak stać się przewodnikiem dziecka w cyfrowym świecie. Takie cele stawia sobie również program „Stacji Galaxy”. Warto podkreślić, że jego najmłodsi uczestnicy będą poznawać nowoczesne technologie w formie nauki przez zabawę – z wykorzystaniem interaktywnych zadań i razem z bohaterami, którzy pomogą im zrozumieć cyfrowy świat! – skomentowała Barbara Leśniczak, Kierownik Zespołu Edukacyjnej Sieci Antysmogowej NASK – Państwowy Instytut Badawczy.

Bardzo ważne jest, by szkoła była odpowiedzialna cyfrowo, nowe technologie wykorzystywała do nauczania, ale równolegle dbała o wychowanie i relacje, rozwijała w uczniach kompetencje społeczne, edukowała rodziców – dodała Iwona Krop-Machalica, Dyrektor Departamentu Wychowania i Profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Kolejną częścią spotkania była lekcja pokazowa „Ze smartfonem w kosmosie” poprowadzona przez nauczycielkę i trenerkę kompetencji cyfrowych Agnieszkę Chomicką-Bosy.

Zajęcia przeniosły uczennice i uczniów w kosmos, gdzie mogli wziąć udział w przygodach bohaterów Stacji Galaxy – Netki i Webera. Trzecioklasiści z zaangażowaniem przemierzali międzygwiezdne przestrzenie i realizowali zadania na różnych stacjach kosmicznych. Na początku budowali model smartfona, nadając mu unikalny wygląd i dobierając funkcje zgodnie z własnymi potrzebami. Instalowali narzędzia i aplikacje, dodawali kamery i komunikatory. A wszystko w trybie offline, bez użycia technologii. Z tak skonstruowanymi urządzeniami dzieci wyruszyły dalej, by odkrywać nieznane kosmiczne stworzenia, poznawać obce kultury i kosztować miejscowych smakołyków. Podróż zakończyła się rozmową o tym, jak ważne jest dbanie o bezpieczeństwo smartfona. W ramach podsumowania dzieci stworzyły własne symboliczne zabezpieczenia dla swoich urządzeń.

 

Jak dołączyć do programu

Zgłoszenia do programu „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci” szkoły mogą wysyłać do 31 marca br. Już teraz zarejestrowało się 148 szkół z całej Polski. Trwają też szkolenia nauczycielek i nauczycieli przygotowujące do realizacji zajęć Stacji Galaxy w klasach I-III szkół podstawowych. Po ukończeniu programu placówki będą mogły otrzymać certyfikat.

Szkoły będą też mogły wziąć udział w konkursie pod hasłem „Aktywna Stacja Galaxy”. Dla 10 najaktywniejszych placówek przewidziane są zestawy sprzętu, które pozwolą doposażyć przestrzeń klasy: 15 tabletów Tab S9 FE oraz interaktywny filpchart Samsung Fl!p 2.

Konkurs trwa do 10 maja br. – udział w konkursie jest możliwy po zgłoszeniu szkoły do programu Stacja Galaxy.

Regulamin oraz szczegóły konkursu można znaleźć na stronie stacjagalaxy.pl

Program „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci” został objęty patronatem Ministra Edukacji, Ministra Cyfryzacji oraz NASK. Partnerem jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.